2015/05/18

Jak fotografować przedmioty? - poradnik dla amatorów

W tym poście postanowiłam poruszyć temat, jakim jest fotografowanie obiektów, a ściślej - dać podpowiedź amatorom, jak podnieść jakość tworzonych przez nich zdjęć zrobionych zwykłym aparatem smartfona lub cyfrowym, w domu - bez specjalistycznego oświetlenia, czy tła. 

Najlepiej byłoby, gdyby obiekt znajdował się w swoim naturalnym środowisku, np. posiłek na dekoracyjnym talerzu ustawiony na zakrytym pięknym obrusem - stole, zaraz przy wazonie z kwiatami, jednak która z nas ma takie dekoracje na co dzień?

Ja, na przykładowym zdjęciu umieściłam maskotkę pieska. Znalazłam kawałek wolnej ściany, postawiłam krzesełko, a na nim posadziłam zwierzaka. Niestety dostrzegłam, że ściana jest przybrudzona przez mojego synka. Rozjaśnienie fotki w programie graficznym ukryło nieco zabrudzenia. A co, jeśli chciałabym skupić uwagę wyłącznie na maskotce? Co zrobić, by zasłonić krzesełko lub brudną ścianę?
To bardzo proste! Do tego celu użyłam granatowego szlafroka z mikrofibry, który ładnie się prezentuje. Ty możesz wyszukać jakiś inny materiał o ciekawej fakturze, czy kolorach. Szlafrok zawiesiłam na rączkach od regału i przykryłam nim krzesełko. Na pewno obiekt teraz ładniej się prezentuje niż z niepożądanym tłem, typu brudna ściana, czy meble.
Materiał w tle sprawia wrażenie kotary.
Teraz za przykład posłuży mi kosmetyczka. Postawiłam ją na fotelu opartym o ścianę. Oczywiście, jak widać fotel psuje całą estetykę zdjęcia.
Można temu zaradzić, układając, np. białą kartkę z bloku rysunkowego. Jako, że ja mam tylko mały format, położę na niej mniejszy obiekt.
Złota bransoletka pięknie rzuca cień na białą kartkę. Jeśli mamy szczęście i złapiemy dodatkowo jeszcze promienie słońca - efekt będzie niezwykły.
Oczywiście za pomocą programu graficznego przycinamy obiekt tak, by nie było widoczne nic, poza nim.
Kartkę lub materiał możemy również położyć na stole lub podłodze.
A na nim obiekty, które chcemy sfotografować.
Na przykład kolczyki. Oczywiście, jeśli zdjęcie jest niedoświetlone, należy je rozjaśnić za pomocą programu graficznego. Dzięki temu szara kartka stanie się śnieżnobiała. Jeśli potrafisz w bardziej zaawansowanym stopniu posługiwać się programem graficznym, możesz wyciąć tło i wstawić inne, np. tło materiału.
Poniżej widzimy efekt pracy programu. Kartka z szarej zmieniła się na śnieżnobiałą, nie widać zagnieceń, a biżuteria zyskała blask. Zdjęcie wygląda świeżo.
Teraz pokażę przykład umieszczenia obiektu na materiałach. Pod ręką był antyperspirant, więc go użyłam ;) 

Może to być satyna...
 Koronka...
 Futerko...
 Lub inna dekoracja w tle, np. czasopismo.
Jak widać, sprawdza się przysłowie: "Potrzeba, matką wynalazku".  Jeśli nie mamy czegoś profesjonalnego, używajmy to, co znajduje się pod ręką. Nie jestem fotografem, ale mam nadzieję, że proste powyższe porady oświeciły nie jedną z was :) 

A jak wy przygotowujecie zdjęcia na swojego bloga?

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Komentarze zawierające SPAM zostaną usunięte.

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.